MiFID II: Veel kritiek op regels omschrijving target market

Bijdrage aan FondsNieuws KennisExpert rubriek, 27 januari 2017

Onlangs hield de Europese toezichthouder Esma een consulatie over de invulling van de Mifid II-regels voor product governance. Er is een aantal serieuze verbeterpunten dat in bijna elke reactie wordt genoemd. De Esma kan aan deze punten niet zomaar voorbijgaan, stelt FN Kennisexpert Iris van de Looij.

De AFM heeft de markt al meerdere keren gewaarschuwd voor onderschatting van de impact van de Mifid II-richtlijnen op gebied van product governance. Zij doelt daarmee met name op de complexe implementatie van de target market gekoppeld aan een product. Dit raakt zowel producten als distributeurs en levert dus veel discussie op. Deze wordt verder aangezwengeld door openbaar maken van de reacties op de Esma-consultatie op dit onderwerp.

In totaal ontving de Esma 81 reacties op de consultatie van de richtlijnen op product governance. Afzenders zijn met name financiële associaties, grote asset managers en grote distributie partijen. Er zijn een aantal serieuze verbeterpunten die door bijna iedere partij worden genoemd. De Esma kan aan deze punten niet zomaar voorbijgaan.

Target market criteria

De meest genoemde verbeterpunten zijn op het vlak van de criteria waarmee de target market beschreven moet worden. In de consultatie zegt Esma dat hiervoor minimaal 6 criteria moeten worden gebruikt: klanttype, kennis en ervaring, financiële situatie, risico tolerantie, klant doelstellingen en klant behoeften.

De producent zou bij ieder product een concept target market moeten beschrijven en de distributeur moet dit concept in detail uitwerken. Als de producent geen target market informatie aanlevert, moet de distributeur de gehele beschrijving zelf maken. Daar geldt wel dat een complex product een uitgebreidere beschrijving behoeft dan een simpel product. Indien een distributeur het product aanbiedt buiten de target market, moet zij de producent hierover informeren.

protestEuropese standaardiatie

Zowel producenten als distributeurs vragen om volledige standaardisatie van deze criteria. De redenatie is dat zonder standaardisatie, de distributeurs het aantal aangeboden producten sterk zal terugbrengen. Want zonder standaardisatie kan er geen IT-oplossing ingezet worden en wordt het een kostbaar verhaal. Dat geldt ook voor het rapporteren van de afwijkingen van de target market aan de producent. De markt vraagt op dit vlak ook om standaardisatie om automatisering van deze rapportagestroom mogelijk te maken.

De vraag is wie de standaarden gaat stellen; de Esma of de markt zelf. Het verhaal ging al een tijdje rond dat een paar grote partijen op Europees niveau aan een marktstandaard aan het werken was. Oncomfortabel voor partijen die daarbij niet aan tafel zaten. Met het openbaar maken van de reacties op de consultatie is nu ook dit voorstel openbaar geworden.

De Europese groep die er achter zit bestaat uit 14 producenten en 8 distributeurs, de European Fund en Asset management Association (EFAMA), de Tax Incentivised Savings Association en de UK Investment Association. Het standaardisatie-voorstel van deze groep is als pdf bijgevoegd onderaan dit artikel.

Naast de standaardisatie van de criteria zal de Esma zich ook nog zeker een keer buigen over toepassen van de target market bij discretionair beheer. Een heleboel marktpartijen vallen over de productbenadering bij beheer. Zij pleiten ervoor dat de target market aansluiting gemaakt moet worden op portefeuille-niveau en niet op productniveau.

Een aanpassing is ook te verwachten op het gebied van execution only. Daar is de verantwoordelijkheid van de distributeur te onduidelijk beschreven. De distributeur heeft bij deze dienstverlening geen inzage in de doelstellingen en financiële situatie en dus te weinig informatie om de details van de target market in te vullen.

De reacties op de consultatie geven een flink aantal opmerkingen en concrete voorstellen voor aanpassingen. Een aanrader om de reacties door te lezen. Het is afwachten wat de Esma in haar finale versie meeneemt en hoeveel tijd zij daarvoor nodig heeft. Een aantal Nederlandse marktpartijen heeft besloten hier niet op te wachten en gaat wat betreft de target market criteria alvast verder met de implementatie van de het voorstel van de Europese groep marktvertegenwoordigers.’

Download de reacties

Deel gerust met anderen.....Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn