MiFID II: ‘lift-off, we have a lift-off!’

Het wordt de grootste verandering in de financiële markten in tientallen jaren genoemd; de invoering van MiFID II.  In 33 (!) landen gaat vandaag de nieuwe wetgeving  van kracht.  Kortom, vandaag is een grote dag van verandering in de sector. Iedereen die iets met beleggen te maken heeft, als klant of vanuit werk, wordt erdoor geraakt.

Een paar voorbeelden van zaken die vanaf vandaag veranderen:

  1. Eisen aan vakbekwaamheid

MiFID II heeft een hele lijst van kennis en ervaring eisen die een adviseur onder de knie moet hebben. Voldoet de medewerker niet aan deze eisen, dan wordt deze onder supervisie geplaatst. Dit betekent dat de klant vanaf vandaag alleen door vakbekwame mensen wordt bediend. Laten we hopen dat dit in de meeste situaties al het geval was…

2. Beleggingsadvies alleen nog persoonlijk en beargumenteerd

Beleggingsadvies zal na MiFID II nooit meer hetzelfde zijn. Ondanks dat veel mensen nog graag worden gebeld met ‘de tip van de week’, wordt deze dienstverlening sterk aangepast. Ieder beleggingsadvies moet uitgewerkt worden met een verklaring waarom dit specifiek voor deze klant van toegevoegde waarde is. Ook de kosten van de transactie worden daarin meegenomen. De transactie gaat pas door als de klant heeft aangegeven de verklaring begrepen te hebben. De beleggingsadvies dienstverlening wordt met deze nieuwe eisen zo bewerkelijk, dat veel partijen hebben besloten ermee te stoppen.

3. Alle beleggingsproducten hebben een doelgroep beschrijving

Ieder beleggingsinstrument heeft vanaf vandaag een doelgroep beschrijving. Indien een klant niet in de doelgroep past, wordt deze niet geacht in het instrument te beleggen. Dit kan zijn omdat deze onvoldoende kennis en ervaring met het instrument heeft. Of dat bijvoorbeeld de beleggingshorizon niet aansluit bij uw doelstellingen en behoeften. Het kan dus zijn dat de klant daar een waarschuwing over ontvangt of dat er zelfs een order geweigerd wordt. Er wordt op dat moment voor de klant besloten wat geschikt voor hem is en ‘nee’ verkocht.

4. Bij iedere transactie wordt vastgelegd wie de initiator is

Alle transacties die in Nederland worden gedaan, worden aan het eind van de dag gerapporteerd aan de AFM. Dat is niet nieuw. Maar vanaf vandaag wordt bij die transactie veel meer informatie meegestuurd naar de AFM. Het paspoortnummer of andere unieke code (LEI code) wordt meegestuurd zodat de AFM kan zien voor wie deze transactie is gedaan. Ook wordt er bij de order aangegeven wie de initiator van de order was. De klant zelf of de adviseur. De toezichthouders in Europa ontvangen vanaf vandaag bakken met data. De grote vraag, of zelfs angst, is wat zij met deze data gaan doen.

5. Alle communicatie wordt opgenomen en bewaard

MiFID II stelt als eis dat alle communicatie die mogelijk leidt tot een transactie wordt opgenomen en voor 5 jaar bewaard. Het gaat niet alleen om telefoongesprekken maar ook om e-mail, whatsapp, messenger of andere communicatiekanalen. De face-2-face gesprekken die klant en adviseur voeren, hoeven niet te worden opgenomen. Daar hebben ze in de UK wel voor gekozen. In Nederland volstaat een gespreksverslag in het dossier. Er zijn nieuwe partijen in de markt gekomen met oplossingen voor deze opnames. Toch zijn er een aantal marktspelers die door deze eis de handdoek in de ring hebben gegooid en volledig zijn gaan richten op vermogensbeheer. Want zonder regelmatig transactieoverleg met de klant valt er een stuk minder vast te leggen en dat scheelt behoorlijk in de kosten.

6. Jaarlijks overzicht van alle kosten

Het is een lang gekoesterde wens van de toezichthouders: alle kosten inzichtelijk voor de klant. MiFID II maakt het werkelijkheid. Aan het eind van 2018 is iedere beleggingspartij verplicht de klant een overzicht te sturen met de werkelijk gemaakte kosten. Het is een hele heisa voor de banken en vermogensbeheerders om deze kosten inzichtelijk te krijgen volgens de indeling die MiFID II voorschrijft. Laten we hopen dat 2018 een goed beleggingsjaar wordt, want met een goed beleggingsrendement is het altijd makkelijker over de kosten te praten!

Deel gerust met anderen.....Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn